خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/11/30 - 15:28
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
میرزایی در تشریح وضعیت سیاسی لبنان مطرح کرد:

اختلافات حریری و رژیم سعودی چه تاثیری بر فضای سیاسی لبنان می گذارد؟/اما و اگرهای پیروزی جریان المستقبل در لبنان

عضو فراکسیون امید در مجلس گفت: ادامه پیدا کردن اختلافات میان حریری و رژیم سعودی به معنی کاسته شدن نفوذ عربستان در تحولات لبنان است.

جلال میرزایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در خصوص آینده سیاسی لبنان و حضور جریان های سیاسی در انتخابات پارلمان لبنان در سال جاری میلادی گفت: نظام طائفه ای که در لبنان بر اساس قرارداد طائف این تقسیم بندی ها بوجود آمده است ، باعث شده بازیگران و قدرت های منطقه ای روی تحولات داخلی لبنان بسیار تأثیر گذار باشند.



نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی افزود: عربستان از گذشته از طریق جریان المستقبل سرمایه گذاری های بسیاری انجام داد تا این جریان بتواند بیشترین کرسی را در پارلمان لبنان از آن خود کند  ولی با توجه به قانون اساسی این کشور قدرت میان طوائف مختلف تقسیم بندی شده و هیچ کس دست بالا را ندارد و دلیل تأثیر گذاشتن قدرت های منطقه ای در امور داخلی لبنان همین تقسیم بندی ها در نظام سیاسی لبنان است.



وی ادامه داد: تنظیم روابط میان عربستان سعودی و سعد حریری در انتخابات آتی لبنان بسیار تأثیر دارد چرا که مشکلاتی که عربستان سعودی برای نخست وزیر لبنان پیش آورد نشان داد اختلافاتی میان این جریان و عربستان سعودی بوجود آمده و امکان دارد این اختلافات در انتخابات پارلمان لبنان تأثیر گذار باشد.



عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ادامه پیدا کردن این اختلافات به معنی کاسته شدن نفوذ عربستان در تحولات لبنان است. جریان المستقبل تلاش می کند روابط حسنه ای با کشور فرانسه برقرار کند و از حمایت دولت فرانسه برخوردار شود. همانگونه که مشاهده شد کشور فرانسه از ادامه روند نخست وزیری سعد حریری حمایت کرد و باعث شد استعفای تحت فشار سعودی عملی نشود.



این نماینده مجلس در دوره دهم تأکید کرد: سعد حریری بر خلاف میل عربستان با حزب الله روابط تعریف شده ای دارد و اینکه سید حسن نصرالله از ادامه نخست وزیری سعد حریری حمایت کرد و حتی با مشاهده به اظهار نظرات اخیر سعد حریری      می توان دریافت واقعیات لبنان را درک کرده و نقش حزب الله در ثبات و امنیت لبنان را پر رنگ قلمداد کرده است.



عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تمام این شرایط باعث می شود انتخابات پارلمان لبنان با آرامش برگذار شود و باید شرایط طوری باشد که مثل گذشته نشود که با دخالت خارجی ها دولت تشکیل نمی شد و لبنان را وارد بحران داخلی می کرد. جریان المستقبل نیز با توجه به اتفاقات اخیر امکان دارد مجددا پر رنگ وارد صحنه رقابتی شده و پیروزی را از آن خود کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 232829
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار